Soup de restaurant
Bijtanken in een restaurant. Een cadeau voor jezelf en je gezelschap. Online de menukaart vast bekijken, het water loopt je al in de mond. Dan het maken van de reservering. Het voelt alsof de gastheer/gastvrouw zich net zoveel als jij op jullie komst verheugt. Iedereen blij!
Het intieme feestje kan beginnen. Eerst maar eens een drankje doen, met daarbij een heerlijk voorgerecht tot je nemen. Dan de menukaart verder op je in laten werken. Je eigen voorkeur wordt vaak nog beïnvloed door de keuze van een ander. Oh ja, dat lijkt me ook zo lekker! Je verandert van keus, besluit misschien te delen of gaat voor je eerste keuze. Vaak de beste. En misschien mag je dan toch ook nog een stukje van je tafelgenoot proeven, van zijn gerecht hè!? Het gezellige samenzijn zorgt wellicht voor een romantisch sfeertje, dan wordt het alsnog één grote proeverij. Thuis wel te verstaan.
Dat je kunt kiezen wat je wilt, maakt het zo lux en fijn. In de 16e eeuw begon men met het serveren van Soup de restaurant. Een verkwikkend, krachtig soepje. Restaurer = herstellen. Een restaurant is simpelweg een herstelplek, waar je keus hebt uit verschillende gerechten. Hier kun je op kracht en adem komen. Wie heeft daar momenteel geen behoefte aan?
En dan de uitstraling van een restaurant. Hoe is de inrichting, het kleurgebruik, de verlichting en ga maar door. Als jij je er maar fijn voelt en gezien wordt! Het genieten begint al, wanneer de bediening je stralend tegemoet loopt met de vraag: kan ik alvast iets inschenken? De verwenpartij is begonnen.
Maar dan… Covid-19 gooit letterlijk gitzwart roet in ons eten. De horecaondernemer wordt creatief, bedenkt van alles om het hoofd boven water te houden. Past zoveel als mogelijk aan om te kunnen voldoen aan de strenge eisen. Investering, na investering volgt. Ook om ons, alsnog te kunnen verwennen met overheerlijke gerechten. Deze ondernemer ploetert maar door, komt zelf niet op adem. Gaat bijna kopje onder, heeft inmiddels een snorkel nodig voor de broodnodige zuurstof.
En dan alsnog blijven stralen, met als uitgangspunt: De klant is koning!
En daar zitten wij dan, de koningen, thuis in onze paleizen. Als vogeltjes gevangen in gouden kooien. Het is niet anders. Gezondheid boven alles, vooral binnenblijven dus! Dan maar af en toe de horecaondernemer en onszelf steunen door gerechten te bestellen. Douchen, leuke kleding aan, make-up je op, tafel mooi dekken, kaarsen aan... Daar gaat de bel! Tas aannemen. Charmant het aluminium verwijderen, vervolgens al het heerlijks verdelen. En genieten maar.
En dan… smaakt alles zo anders! De ultieme beleving is foetsie. Geen vrolijke bediening. De sfeer is thuis te vertrouwd, je ploft neer op je eigen stoel. Je eet vervolgens te snel, want anders wordt het koud. Het verlangen naar herstel buitenshuis wordt met iedere semi lockdowndag groter.
Iets wat zo vanzelfsprekend was, is nu een droom. Gelukkig komen dromen uit, dan vooral blijven bestellen en ondersteunen. Het scheelt dat de sportscholen gewoon open zijn.