Equipe 56.  Anton Kempink en Wim Hendriksen sierden met de bordeauxrode Saab uit 1964 de gehele voorpagina van het magazine van de Achterhoek Tour Rally, georganiseerd door State of Art, in 2018. Met de klassieke Saab eindigde het duo dat jaar als 68e in de Tourklasse. “Een prachtig evenement met een grote verscheidenheid aan auto’s, veel bekenden en een prima organisatie. Ik ben altijd van de partij, ook vanwege mijn inspanningen voor Bergh in het Zadel voor de Kankerbestrijding”, vertelt Wim Hendriksen. Hij rijdt eigenlijk te weinig in zijn Zweedse bolide, zo zegt hij zelf. “Het komt er niet zo vaak van, ondanks dat ik met pensioen ben en tijd genoeg heb. Maar ik heb nogal veel hobby’s, haha.” De Achterhoeker noemt het fijn maar Spartaans rijden in zijn Saab en heeft daar geen moeite mee. De stoelen en het interieur daarentegen zijn weer zeer luxe. Hij maakt het liefst een ritje van 40 of 50 kilometer over rustige wegen in het coulisselandschap. “Lekker binnendoor toeren met zestig kilometer per uur en dan genieten van de omgeving en bij een uitspanning even stoppen voor een versnapering.” Dan trekt de klassieker gelijk veel bekijks. “Mensen staan direct om de auto. Je moet er haast een lint omheen zetten”, lacht Wim. Hij kocht de Saab 96 Sport Langneus eind jaren negentig en liet hem restaureren door Onno Kempink. “Onno is een echt vakman. Hij heeft er tien jaar aan gewerkt en het resultaat is verbluffend. De auto is weer als nieuw, mét alle originele onderdelen, hij heeft echt een huzarenstukje geleverd.”

Wereldberoemd
Svenska Aeroplan Aktiebolaget, oftewel SAAB, introduceerde in 1962 de Saab Sport als vervanger van de GT750. Het merk gebruikte dezelfde carrosserie als voor de (standaard) Saab 96, met hier en daar een lichte retouche, waaronder de dubbele chroomstrips. De 841 cc tweetaktmotor met drie cilinders en één Solex-carburateur per cilinder leverde 52 pk. De motor werd gesmeerd middels een apart tankje (en oliepompje) voor de tweetaktolie, waardoor je gewone benzine kon tanken. Bijvullen van de olie hoefde pas na zo’n 3.000 kilometer. Saab was met z’n standaard schijfremmen destijds zeer vooruitstrevend. Het model (waarvan er gemiddeld slechts 300 per jaar werden gebouwd) werd wereldberoemd, mede dankzij de rallysuccessen van de Zweedse coureur Erik Carlsson en zijn vrouw Pat Moss. De meest glorieuze zeges waren die van Monte Carlo in 1962 en 1963. Aangezien Carlsson de gewoonte had om zijn rallyauto op zijn dak te laten rollen, kreeg hij de bijnaam ‘Erik op het dak’. De Saab doorstond de crashes fluitend dankzij zijn kooiconstructie. “Het is een mooie, maar zeker ook een veilige auto. Dat geeft een gerust en fijn gevoel”, besluit Wim Hendriksen.

Klik hier om jouw puzzel in te sturen