Het was de zomer van 2019, nog ruim voordat corona zijn intrede had gedaan. Mike van Leeuwen (26) en zijn vader Marcel rijden met auto en aanhanger richting Italië. Ze hebben drie adressen op het lijstje staan waar een Fiat 850 Familiare te koop staat. “Mijn vader is altijd gek op Fiat geweest. Hij heeft nu zelf een 500 Giardiniera. Mijn zus en ik hebben het virus overgenomen”, lacht Mike. Bij het eerste adres in Viterbo, honderd kilometer ten noorden van Rome hebben vader en zoon gelijk beet. Ze krijgen de kans om een fraaie exemplaar voor een aantrekkelijk bedrag aan te schaffen. “Daar hoefden we niet lang over na te denken. Op de andere adressen zijn we nooit meer geweest. De wagen uit 1969 verkeerde in prima staat en was nog helemaal origineel.” De vrouw van de laatste eigenaar wilde hem tien jaar na de dood van haar man wel kwijt, de bus stond immers alleen maar stil. “Toch had het wel emotionele waarde. Want de tranen vloeiden rijkelijk. Dat werd nog erger toen ik beloofde er de komende vijftig jaar goed voor te gaan zorgen.”

 Compacte bus
Mike van Leeuwen is inderdaad van plan de oldtimer lange tijd in bezit te houden. “Ik wil hem nooit meer kwijt”, zegt hij zelfs. De twintiger zag er een droom mee uitkomen. “Het was er nog niet van gekomen, maar ik wilde al langere tijd een dergelijke klassieker. Dat komt omdat je ze hier bijna niet ziet en zeker niet in deze conditie.” De 850 Familiare werd bijna tien jaar lang gemaakt, van 1964 tot 1974 om precies te zijn. De compacte bus is slechts 1,60 hoog, 3,80 lang en 1,40 breed. De maatvoering maakt hem geliefd en vooral ook aaibaar. Met 34 pk, vier cilinders en 850 cc moet je er geen wonderen van verwachten. Volgens de brochure uit die tijd kan deze Fiat maximaal 100 kilometer per uur, maar volgens de huidige eigenaar is het boven de 70 kilometer niet erg comfortabel. De snelweg wordt dan ook vermeden. “Lekker toeren op de binnenwegen, dat is veel leuker en aangenamer rijden.” Hij komt dan samen met zijn vriendin Nathalie niet veel soortgelijke modellen tegen. Er zijn er in Nederland slechts vijf van, waarvan de groene van Mike er ook nog eens het beste uitziet. “Dat merk je ook wel aan de reacties, mensen kijken eerder naar deze wagen dan naar een Porsche.” Het 7-persoonsbusje telt drie rijen en is flexibel qua indeling. Het liep ermee op de muziek vooruit. “Toch ga ik de bus niet gebruiken als camper, daarvoor is hij te klein. Maar een hoop spullen mee waaronder een tent, dat kan natuurlijk wel.” Hij zou er graag mee naar Italië op vakantie gaan, immers de bakermat van de auto. De reis er naartoe durft hij niet aan. “Misschien komt het er een keer van om de 850 op een aanhanger mee te nemen en dan het laatste stukje te rijden. Dat lijkt me best wel gaaf.”