Simpel, stijlvol en iconisch. De Fiat 500 is een geliefde auto met een hoge aaibaarheidsfactor. De versie van Peter en Mirjam Ganzevles heeft nog iets extra’s, het lichtblauwe model is volledig elektrisch. De eigenaren zijn om meerdere redenen dol op de wagen. “Het is stil, snel en comfortabel rijden én ook nog eens goed voor het milieu.”

Geluidloos komt de Fiat 500E in beweging. De wagen is uiterst pittig, heeft een prettige wegligging en zit binnen acht seconden aan de 100 kilometer per uur. Peter Ganzevles (61) uit Vorden stuurt zijn ‘bolide’ achteloos langs ’s Heeren wegen. Hij geniet er zichtbaar van. “De elektromotor reageert direct op het gaspedaal, dat merk je. Verder is een elektrische auto luxer uitgevoerd dan gebruikelijk met bijvoorbeeld standaard een automaat, het is heerlijk rijden. En wat wij ook heel belangrijk vinden: geen CO² uitstoot.” Peter en Mirjam zijn vooral daarom grote voorstanders van elektrisch rijden. Ze zijn zich bewust dat fossiele brandstoffen het milieu en daarmee het klimaat belasten. “Een elektrische auto past bij onze levensstijl. Noem ons geitenwollensokken types, haha. We eten biologisch en vegetarisch en maken gebruik van stroom van onze eigen zonnepanelen. En als de panelen tekort schieten, rijden we op Achterhoekse groene stroom van de AGEM. Hiermee hopen we onze bijdrage te leveren voor een schonere aarde.”
De Fiat 500E is van 2014 en werd geïmporteerd uit de Verenigde Staten. Het blijkt een relatief goedkope auto in gebruik. Hij slurpt geen ‘dure’ benzine, is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en kost omgerekend ongeveer 3 cent per kilometer. De eigenaren hebben de lichtblauwe wagen ruim een jaar en zijn nog steeds enthousiast. De actieradius van zo’n 150 kilometer vormt voor hen geen enkel probleem. “De meeste ritten zijn korter. En voor de langere tochten hebben we nog een andere auto als back-up. Met een e-auto zijn we als particulieren nu nog pionier, maar de wereld gaat de komende twintig jaar drastisch veranderen.” Peter ziet de Fiat 500E als een typische overgangsauto. “De elektrische versie lijkt nog erg veel op het klassieke model. Met 1300 kilo gaat het om een compacte lichte wagen met alle voordelen van dien.” Eén keer weigerde de auto dienst. “Een marter bleek de boosdoener. Het diertje had een datakabel van de hoogspanningsaccu naar de computer doorgeknaagd. Tja, dat is natuurlijk overmacht. Verder hebben we niets te klagen.”