Er is veel aandacht voor, toch worden veel mensen slachtoffer van criminele praktijken. Rabobank vindt het belangrijk om klanten te helpen met veilig bankieren. “Daarom wordt er graag uitleg gegeven over de verschillende risico’s die op de loer liggen”, vertellen René Boks en Lenie Thomas van de Rabobank. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, zo luidt hun dringende advies. Rabobank doet er alles aan om criminelen geen kans te geven. “We zorgen ervoor dat de systemen goed beveiligd zijn. Transacties en online sessies worden constant gemonitord op afwijkingen. Door samen te werken met collega banken en politie en justitie worden klanten bewust en zelfredzaam gemaakt.” Ook wordt er veel aandacht geschonken aan informatieoverdracht. Dat gebeurt door het geven van presentaties. Momenteel is dat, net als thuisbezoek, overigens niet mogelijk door het coronavirus.

 Voorkom problemen
“Ondanks alle inspanningen worden nog steeds veel mensen slachtoffer van criminele praktijken”, benadrukken Boks en Thomas “Het kan gaan om financieel misbruik door ‘bekenden en familie’, zoals het ongepast gebruik van de bezittingen van een oudere. Je moet dan denken aan pinpasfraude, gedwongen testamentwijziging of hypotheekopname, ontvreemding en diefstal van goederen door familieleden of bekenden van zorgafhankelijke ouderen.”

 LAAT JE NIET OPLICHTEN DOOR CRIMINELEN

 Voorkom problemen en let goed op de volgende risico’s:

  • Whatsapp fraude

 

Criminelen doen zich voor als een bekende van je en vragen met een smoes om geld. Dit doen ze heel geraffineerd. Vaak is het een bericht met de smoes dat hij/zij een nieuw nummer heeft. Oplichting via WhatsApp is één van de meeste toenemende vormen van online criminaliteit.

 

  • Spoofing

 

Oplichters kunnen u bellen vanaf een bestaand telefoonnummer van uw eigen bank. Het lijkt dan alsof u wordt gebeld door een medewerker van uw bank. Dit heet telefoon-spoofing. Letterlijk vertaald betekent dat nabootsen of namaken. Banken vragen u nooit via de telefoon of via sms om overboekingen te doen, om uw pincodes of beveiligingscodes te verstrekken of om directe toegang tot uw computer te krijgen.

  • Phishing

 

Valse emails oftewel phishing zijn mails die worden verstuurd met de bedoeling gegevens van slachtoffers te ontfutselen. Met deze gegevens kunnen ze bijvoorbeeld geld van de bankrekening halen.

  • Marktplaatsfraude

 

U wilt iets verkopen via Marktplaats en een geïnteresseerde koper vraagt of u eerst via een betaalverzoek één cent kunt overmaken, zogenaamd om uw betrouwbaarheid als verkoper te controleren. Wees voorzichtig: dit 'onschuldige' verzoek kan u zomaar duizenden euro's kosten.

  • Babbeltruc

 

Diefstal door een ‘babbeltruc’ komt steeds vaker voor: onbekenden bellen bij u aan en gebruiken een mooie smoes om binnen te komen. Vervolgens stelen zij uw geld en andere waardevolle bezittingen. Deze zogeheten babbeltrucs zijn bedoeld om mensen op te lichten. Het gebeurt voornamelijk aan de deur en bij pinautomaten.

  • Pinpasfraude

 

Pinpasfraude voorkomen is lastig. Criminelen bewerken geld- en betaalautomaten steeds vaker om de magneetcode van pinpassen te skimmen, oftewel te kopiëren. Daarna plunderen ze de rekening.

 

Voor meer informatie, neem contact op met Rabobank Graafschap of Noord- en Oost- Achterhoek: tel. 0314 442500 of 0544 474747 of kijk op www.rabobank.nl